نوین

نوین


 
 
 
ماشین لباسشویی از جمله لوازمی است كه ظرف چندین سال اخیر جزء لاینفك زندگی شده است. به طوریكه امروزه در حدود 75% از خانواده‌های ایرانی ماشین لباسشویی دارند.
به طور كلی دو نوع متفاوت از ماشین لباسشویی وجود دارد:
- مدل درب از جلو: در این مدل، محور چرخش افقی است و مصرف آب و برق كمتری دارند.
- مدل درب از بالا: در این مدل، محور چرخش عمودی است و مصرف آب و برق بالاتری دارند. مزیت این نوع ماشینها كه اغلب سازندگان آن آمریكایی می‌باشند سهولت بارگذاری آن است.
ماشین‌های ظرفشویی با توجه به ظرفیت به دو گروه ماشین­های ظرفشویی فشرده و ماشین­های ظرفشویی معمولی تقسیم می­شوند. گروه اول دارای ظرفیتهای 38 پارچه (4 نفره)، 72 پارچه (6 نفره) و 96 پارچه (8 نفره) می­باشد. گروه دوم ماشین ظرفشویی با ظرفیت 144 پارچه (12 نفره) می­باشد.
مدل‌های با ظرفیت فشرده، انرژی كمتری مصرف می‌كنند ولی گنجایش كمتری نیز دارند. اما اگر از مدل فشرده زیاد استفاده شود، مصرف انرژی آن نسبت به نوع دیگر بیشتر می‌شود.
ماشینهای ظرفشویی نیز امروزه در حال گسترش هستند. سیستم و سازوكار این وسیله مانند ماشین لباسشویی می‌باشد.
اطلاعات نوعی ماشین لباسشویی
عمر یك ماشین لباسشویی ساخت داخل حدود 1000 ساعت برآورد شده است كه با استفاده مناسب از آن (به طور متوسط 2 بار و هر بار 1 ساعت در هفته) می‌توان لااقل 10 سال كار با خرابی كم را از آن انتظار داشت.
میزان زیادی از مصرف برق در ماشینهای لباسشویی (در حدود 80%) صرف گرم كردن آب ورودی به ماشین می‌شود. لذا شستشو با آب سرد و نیز الگوی مصرف تأثیر زیادی بر مقادیر ذكر شده خواهد داشت. استفاده از ماشینهای لباسشویی با ورودی آب گرم به میزان قابل توجهی مصرف برق را پائین می­آورد.
اطلاعات نوعی ماشین ظرفشویی
ماشین‌های ظرفشویی برای یك برنامة شستشوی معمولی كه 1 تا 5/1 ساعت طول می‌كشد، بین 6/1 تا 2 كیلووات ساعت برق و برای یك برنامة كوتاه كه حدود 45 دقیقه طول می‌كشد، بین 8/0 تا 2/1 كیلووات ساعت برق مصرف می‌كنند. گرمایش آب تقریباً عمده‌ترین درصد انرژی مصرفی در ماشین لباسشویی می‌باشد. بنابر محاسباتی كه در كشورهای صنعتی برای انواع ماشین‌های ظرفشویی انجام شده است، میزان برق مصرفی انواع این دستگاه‌ها از 6/1 تا 2 كیلووات ساعت و میزان آب از 26 تا 40 لیتر متغیر است.
نحوه استفاده صحیح برای کاهش مصرف برق ماشین های لباسشویی
- دستگاه را حتی‌الامكان در ساعت‌های اوج مصرف روشن نكنید.
- دفترچة راهنمای استفاده از دستگاه را كه توسط كارخانة سازنده تهیه می‌شود با دقت مطالعه نمایید و نكات پیشنهادی آن را در استفاده از دستگاه، مورد توجه قرار دهید.
- بسیاری از ماشین‌های لباسشویی دارای یك برنامه شستشوی اقتصادی هستند كه لباس‌ها را با كمترین آب، پودر و حرارت ممكن می‌شوید و مصرف برق دستگاه را كاهش می‌دهد. تا حد امكان از این برنامه و یا از برنامة شستشو با آب سرد استفاده كنید. كم كردن درجة حرارت آب برای شستشو، مثلاً از 90 درجه به 60 درجه نیز به میزان بسیار زیادی از مصرف برق می‌كاهد.
- درجة حرارت 90 درجه را معمولاً فقط برای لباس‌ها و پارچه‌های سفید و بسیار كثیف به كار می‌برند.
- لكه‌گیری لباس‌ها، در اغلب موارد به شما این امكان را می‌دهد كه از برنامه‌های با آب سرد یا‌ آب 40 تا 60 درجه استفاده كنید.
- لباس‌های خیلی كثیف و با رنگ‌های روشن را از لباس‌هایی كه رنگ‌های تیره‌ای دارند و كمتر كثیف شده‌اند تفكیك كنید و آنها را به طور جداگانه شستشو دهید.
- فیلتر و دهانة پودر را به طور منظم تمیز كنید. توجه داشته باشید كه تمیز كردن این قسمتها در ماشین‌ لباسشویی به كاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید آن كمك می‌كند.
- هر اندازه تعداد دورهای آبكشی در دقیقه بیشتر باشد اگر چه خشك شدن سریع‌تر لباس‌ها را موجب می‌شود، اما این كار منجر به افزایش مصرف انرژی ماشین لباسشویی خواهد شد. بنابراین اگر امكان خشك كردن لباس‌ها را در هوای آزاد و در زمانی طولانی‌تر دارید، بهتر است از دور كم آبكشی استفاده كنید.
- استفاده از لوله‌كشی آب گرم برای استفاده در ماشین لباسشویی بسیار مفید خواهد بود.
- ماشین لباسشویی را تا حد ظرفیت كامل آن پر نمایید.
- ظرفیت ماشین لباسشویی را برحسب كیلوگرم بخوانید و لباس‌ها را متناسب با ظرفیت دستگاه بارگذاری نمایید. در صورت بكارگیری ماشین با ظرفیت غیر كامل علاوه بر استفاده از ماشین در دفعات بیشتر باعث استهلاك ماشین و هدر رفتن انرژی خواهیم شد.
- در استفاده از خشك‌كن هرگز لباس‌ها را بیش از حد خشك ننمایید آنها را وقتی كمی مرطوب هستند خارج كنید، در غیر این صورت چروك می‌شوند.
- سعی كنید لباس‌ها را به طور طبیعی خشك نمایید.
منبع : دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: بردی نشین ׀ تاریخ: یک شنبه 6 آذر 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , bardi.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com